Forsikringseksperten svarer: Kan jeg flytte på hotell hvis leiligheten blir ubeboelig etter en skade?

Sist endret 13. august 2018

MANGE SPØRSMÅL: Er du så uheldig at leiligheten din blir ubeboelig etter en skade, har du helt sikkert mange spørsmål om hva som skjer videre. Her svarer vi på noen av de vanligste.

Vannlekkasje, brann og andre skader på boligen er selvfølgelig noe de fleste av oss for enhver pris vil unngå, men i realiteten vil mange mest sannsynlig oppleve dette en eller flere  ganger i løpet av livet.

Men hva skjer når skaden først er et faktum? Etter å ha fått kontroll over situasjonen tar du kontakt med ditt forsikringsselskap.

– De fleste forsikringsselskap har en alarmtelefon du kan ringe ved en skade, forteller Andreas Røer Wollum, forsikringsspesialist i Profinans.

Selskapet spesialiserer seg på å lån og forsikring til borettslag og sameier og har flere enn 50 000 boligeiere på kundelisten.

Får dekket overnatting

Skjer skaden på en kveld eller en helg er det helt greit å kontakte forsikringsselskapet i ordinær arbeidstid, for eksempel neste morgen, tipser Røer Wollum.

– Det er uansett begrenset hva man kan få til midt på natten eller søndag kveld.

Blir boligen ubeboelig på grunn av en vannlekkasje eller en annen skade, kan du ta inn på et hotell og få det senere refundert av forsikringsselskapet.

– Det forutsetter at man tar inn på et hotell med ordinær standard, samt at man tar kontakt med forsikringsselskapet og gir beskjed om morgenen første arbeidsdag etter at uhellet har skjedd.

Rykker ut etter vannlekkasje og brann

De aller fleste selskapene sender ut en takstmann innen 48 timer etter at skaden er meldt inn.

– Blir skaden meldt tidlig på morgenen kan takstmann i noen tilfeller komme allerede samme dag, men som oftest tar det gjerne en dag før man får takstmannen på besøk, sier han og utdyper:

– Hos oss koordinerer takstmannen også arbeidet med håndverkere og holder kontakten med boligeieren, men slike prosedyrer varierer fra selskap til selskap.

Katastrofedekning

Profinans var et av de første selskapene i Norge som forhandlet frem den såkalte katastrofedekningen på hjem og innbo.

– Dette er en forsikring som ved større skader, for eksempel brann, dekker innbo for beboere som av forskjellige grunner står uten hjemforsikring når skaden inntreffer.

Bakgrunnen for dette er at ca 10 % av norske husstander mangler innboforsikring. Ved en skade vil man da kunne miste alt uten å få erstatning for dette.

– Denne forsikringen vil gi en startkapital til å erstatte de nødvendigste ting man har mistet. Dette er ikke ment å være et alternativ til innboforsikring, men heller som en håndsrekning til dem som av en eller annen grunn ikke har egen innboforsikring.

Hjelp å få

Du trenger heldigvis ikke kunne noe om oppussing eller rehabilitering når du først har blitt rammet.

– For oss er det viktig at den skadelidende får personlig oppfølging hele veien. Det betyr blant annet at du hos oss får en dedikert fagperson som sørger for at hele utbedringen blir kvalitetsmessig utført.

Det eneste ansvaret du har er å bistå både takstmannen og eventuelle håndverkere med å komme seg inn i boligen og frem til skadestedet.

– Dette handler om alt fra å komme inn i den berørte boligen til at private eiendeler ryddes bort slik at man lettere kommer til og kan utbedre skaden. Resten fikser vi!

Ønsker du et tilbud?

Dersom du fyller inn kontaktskjemaet vil en av våre eksperter ta kontakt med deg for å sette sammen et skreddersydd tilbud.

Siste Artikler