Ofte stilte spørsmål

Her finner du spørsmål og svar knyttet til Profinans og våre produkter og tjenester. Dersom du ikke finner svar på det du leter etter, er du selvfølgelig velkommen til å ta kontakt.



Hvorfor bør jeg velge Profinans?

Profinans har i mange år spesialisert seg på lån og forsikring til sameier og borettslag. Vi har et bredt nettverk og veldig god oversikt over dette markedet. I de fleste sammenhenger er vi den lille utfordreren til de store forsikrings- og finansieringsselskapene, og vinner på at vi yter god personlig service og er proaktiv på vegne av kundene våre. Vi kan ikke gjøre lån og forsikring spennende, men vi jobber hardt for å gjøre det forståelig, tryggere og billigere.

Som kunde hos oss vil du merke at vi er en liten bedrift som setter pris på hver kunde. Du vil få en fast kontaktperson og fast skadebehandler som kjenner deg når det gjelder.


Hva koster det å bruke Profinans?

Profinans sine tjenester er gratis for dere som kunde. Vi gjør en del av jobben til bankene og forsikringselskapene på en kostnadseffektiv og strømlinjeformet måte. For dette arbeidet mottar vi godtgjørelse fra våre leverandører. Dere vil oppnå bedre betingelser gjennom oss enn det dere vil gjøre på egen hånd. Det beviser vi gjerne overfor dere også.


Hva krever det av meg å flytte forsikring for mitt borettslag?

Veldig lite. Vi gjør mesteparten av jobben for deg. Etter at du har kontaktet oss og vi har hatt vårt første møte, vil vi trygt lose deg gjennom prosessen.


Hvem er Berkley?

Profinans er agent for W.R. Berkley i Norge. Berkley er et av verdens største forsikringsselskap med global tilstedeværelse, og er et svært solid selskap som vi har jobbet med i mange år. Berkley sin virksomhet internasjonalt er like stor som hele det norske forsikringsmarkedet til sammen. Selskapet ble etablert i 1967 og har best oppnåelig rating blant de store internasjonale ratingbyråene.


Må jeg snakke med forretningsfører?

Enten du benytter deg av oss på lån eller forsikring så sender vi alltid over den nødvendige dokumentasjonen til forretningsfører. Vi vet hva informasjon og dokumentasjon din forretningsfører har behov for. Boligselskapene er selvstendige enheter og står fritt til å velge hvor de vil være forsikret eller hvilken bank de vil ha lånet sitt i.


Hva må jeg gjøre når det har oppstått en skade i mitt borettslag?

Ta kontakt med skadeavdelingen. I Profinans gjør vi alt vi kan for å sikre en trygg, korrekt og personlig behandling av skadesaken din, og våre partnere er alltid tilgjengelig. I Berkley får du en fast kontaktperson som håndterer saken din til skaden er utbedret. Se mer informasjon under Meld skade.


Kan hvem som helst i et sameie eller borettslag kontakte dere for tilbud?

Det er styret som representerer sameiet/borettslaget, så henvendelsen må komme derfra. Alternativt kan dere be deres forretningsfører kontakte oss for tilbud.


Hvor ofte kan man bytte forsikring eller refinansiere lån?

Det er ingen begrensinger for hvor ofte en kan skifte forsikringsselskap. Det er maksimalt en måneds oppsigelsesfrist på forsikring ved bytte av forsikring, dette i henhold til forsikringsavtaleloven.
Lån kan refinansieres så ofte man ønsker. Dette er i henhold til finansavtaleloven.